Header Ads

Header ADS

Aanvallen op bezorgers zorgen voor angst bij gig-werkers

NEW YORK — Een eigenaar schoot op de auto van een stel dat per ongeluk op hun eigendom rolde tijdens een Instacart-bezorging. Een man uit Florida is aangeklaagd voor het doden en in stukken hakken van een Uber Eats-bezorger die eten naar zijn huis bracht. Een vrouw werd ontvoerd en seksueel misbruikt terwijl ze een DoorDash-bezorging deed bij een hotel.

Ride-sharing- en voedselbezorgbedrijven zeggen dat dergelijke gewelddadige afleveringen uiterst zeldzaam zijn onder de miljoenen ritten die elke week worden gemaakt, en wijzen op de vele veiligheidsmaatregelen die ze in de loop der jaren hebben genomen.

Maar de drie aanvallen, die vorige maand enkele dagen na elkaar plaatsvonden in Florida, hebben geleid tot nieuwe golven van angst bij sommige chauffeurs die apps gebruiken, die zeggen dat het veiligheidsbeleid van het bedrijf altijd beter is voor zowel klanten als werknemers.

Winifred Kinanda, die soms naar Instacart in de San Francisco Bay Area rijdt, zei dat ze zich nooit onveilig voelde bij het bezorgen van boodschappen voor de boodschappen-app totdat ze hoorde praten over het stel uit Florida. Ze ontving die dag een Instacart-bestelling en controleerde voortdurend of ze het juiste adres had, waarbij ze zei dat ze zich bijzonder kwetsbaar voelde als een gekleurd persoon.

“Het maakte me bang”, zegt Kinanda, een immigrant uit Kenia die ook voor Uber en Lyft rijdt om haar inkomen als bejaarde verzorger aan te vullen. “Uiteindelijk is zwart zijn heel moeilijk. Mensen zien ons en denken dat we iets verkeerd doen.

Uit een peiling van het Pew Research Center uit 2021 bleek dat 16% van de mensen in de Verenigde Staten geld had verdiend met een online concertplatform. Uit dit onderzoek bleek dat 35% van hen zich onveilig voelde tijdens het uitvoeren van deze functies, waaronder 19% die zei ongewenste seksuele avances te hebben ervaren.

Ridesharing en bezorging behoren tot de dodelijkste beroepen van het land, volgens gegevens over vergoedingen en letsels van werknemers van het Bureau of Labor Statistics, waaronder bezorgers voor bedrijven als Instacart en DoorDash in hun categorie vallen. in de categorie “taxi”. Hoewel de meeste doden en gewonden het gevolg zijn van verkeersongevallen, tonen gegevens ook aan dat chauffeurs meer vatbaar zijn voor mishandeling dan andere beroepen.

Activistengroep Gig Workers Alliance zei dat sterfgevallen en gewonden op de werkplek onder bouwvakkers vrijwel zeker te weinig worden gerapporteerd, omdat bedrijven dergelijke incidenten niet hoeven te melden aan overheidsinstanties voor werknemers die geen werknemer zijn. De band zei ook dat andere bronnen, zoals politierapporten, mogelijk niet aangeven dat een chauffeur van een optreden aan het werk was toen hij werd vermoord.

In een rapport op maandag zei Gig Workers Rising dat uit eigen onderzoek bleek dat tussen 2017 en 2022 80 op apps gebaseerde werknemers het slachtoffer waren van moorden op de werkplek. De meerderheid waren taxichauffeurs, maar volgens het rapport kwamen ook minstens 20 bezorgers om het leven. die zich baseerde op persverslagen, rechtbankverslagen en politierapporten.

Moeilijker te kwantificeren zijn bedreigingen die chauffeurs van optredens vaak tegenkomen maar zelden de krantenkoppen halen, waaronder verkeersongevallen, diefstallen, carjackings en intimidatie. Hoewel Uber en Lyft veiligheidsrapporten hebben vrijgegeven die een deel van deze gegevens bevatten, doen grote apps voor het bezorgen van eten dat niet, en Uber niet voor Uber Eats-ritten.

Roberto Moreno, 48, stopte eerder dit jaar met werken als bezorger en maaltijdbezorger in San Diego County vanwege veiligheidsoverwegingen.

Moreno zei dat hij zich bij een WhatsApp-groep had aangesloten met andere Latino-chauffeurs om elkaar te ondersteunen terwijl ze aan het werk waren, of het nu ging om elkaar helpen met lekke banden of om veiligheidsredenen de geolocatie activeren tijdens ploegendiensten.

“We moeten op onszelf letten, want bedrijven doen dat niet”, zegt Moreno, die werkte voor Grubhub en Postmates, dat in 2020 werd overgenomen door Uber Eats, evenals Lyft en Uber.

Chauffeurs klagen ook dat ze niet weten wie er in hun auto stapt, omdat het voor chauffeurs te gemakkelijk is om valse namen, bijnamen te gebruiken of ritten voor andere mensen te bestellen.

De bedrijven vragen chauffeurs om “een selfie te maken, onze achtergrond te controleren (en) al onze persoonlijke informatie te verzamelen”, zei Moreno, die lid is van een door chauffeurs geleide vakbond genaamd Rideshare Drivers United. “Maar we weten niets over de passagiers of de mensen aan wie we leveren.”

Als reactie op die zorgen zei Uber dat het afgelopen najaar een audit van rijdersaccounts is gestart en die met duidelijk valse namen is gaan bevriezen. Het bedrijf heeft ook een extra verificatielaag voor gebruikers die anonieme betaalmethoden gebruiken, zoals prepaidkaarten.

“We hoorden luid en duidelijk van chauffeurs dat ze meer informatie willen over wie ze oppikken”, zei Uber in een verklaring.

Critici zeggen ook dat bouwvakkers kwetsbaarder zijn omdat ze als contractarbeiders vaak geen recht hebben op uitkeringen zoals werknemerscompensatie of ziektekostenverzekering. DoorDash en Instacart bieden beide gratis automatische verzekeringen voor werknemerscompensatie of overlijden, terwijl Uber en Lyft ongevallenverzekeringen voor chauffeurs aanbieden.

DoorDash, Grubhub, Instacart, Uber en Lyft hebben in de loop der jaren beveiligingsfuncties aan hun apps toegevoegd, waaronder noodknoppen waarmee mensen stil kunnen inloggen bij hulpdiensten of particuliere beveiliging, en functies voor het delen van GPS waarmee vrienden of familie ritten kunnen volgen.

Afgelopen herfst introduceerde DoorDash nieuwe technologie om een ​​werknemer automatisch te controleren of een bezorging langer duurt dan verwacht, terwijl Grubhub dit jaar een nieuwe functie uitrolt die identificatie- en locatiegegevens naar hulpverleners zal sturen als werknemers via de app 911 bellen.

Voorstanders van gig-werkers zeggen dat ze diepere veranderingen willen, daarbij verwijzend naar grillige beloning en angst om van het platform te worden gezet, waardoor werknemers risicovolle banen aannemen of blijven rijden met oorlogszuchtige chauffeurs.

De Chicago Gig Workers Alliance voert bijvoorbeeld campagne voor een lokale verordening die bedrijven zou verplichten passagiers te controleren, op de hoogte te stellen alvorens chauffeurs te schorsen en hen in staat te stellen in beroep te gaan tegen die beslissingen.

Kinanda zei dat ze zich veiliger voelde om te bezorgen dan om boodschappen te doen. Ze zei dat ze een Uber-beleid waardeert dat haar toestaat om ritten om veiligheidsredenen zonder boete te annuleren, maar grillige betaling dwingt haar soms om nachten te werken, wat ze probeert te vermijden vanwege dronken passagiers.

Maar andere bouwvakkers geven de voorkeur aan carpoolen omdat bezorging meer dagelijkse ergernis en gevaar met zich meebrengt.

Sedeq Alshujaa, 29, zei dat hij drie jaar geleden stopte met het bezorgen van eten en vasthield aan carpoolen.

Hij zei dat bezorgers vaak naar onbekende buurten worden gestuurd en argwanende blikken krijgen als ze de juiste deur proberen te vinden. “Mensen weten niet waarom je hier bent”, zei Alshujaa, die in het Arabisch sprak via een vertaler van de Service Employees International Union.

Eens probeerde een hond hem te bijten toen hij een deur opendeed. Een andere keer moest hij pizza bezorgen tijdens een protest in Oakland. Hij belde de klant en vroeg of ze elkaar bij zijn auto konden ontmoeten, maar ze weigerden hun gebouw te verlaten. Hij liet de pizza bij de voordeur van het gebouw achter en waarschuwde de klant, die zei dat hij de bestelling niet had ontvangen. De kosten van voedsel werden afgetrokken van zijn verdiensten.

“De coureur is altijd degene die de schuld op zich neemt en verliest”, zei Alshujaa.

HOW TO GET FREE PSN CODES PSN GIFT CARD GENERATOR 2023 YOUTUBE
PSN CODES 2023 PSN CODE GENERATOR FREE PSN GIFT CARDS APP
FREE PSN CODES JANUARY 2023 50 PLAYSTATION GIFT CARDS
FREE PSN CODE GENERATOR 2020 WORKING EMBRAPA
FREE PSN CODES JANUARY 2023 50 PLAYSTATION GIFT CARDS
FREE PSN GIFT CARD GENERATOR 2022 NO HUMAN VERIFICATION IGN
EARN FREE PSN CODES IN 2023 IDLE EMPIRE
ZL 2 FREE PSN CODES PLAYSTATION STORE GIFT CARD
BUY PSN GIFT CARDS CHEAP PLAYSTATION GIFT CARD CODES ENEBA
PSN CARD US CHEAP PLAYSTATION GIFT CARD JAN 2023 OFFGAMERS

No comments

Powered by Blogger.