Header Ads

Header ADS

Unilevers nieuwe Nederlandse melkboer gaat Nils Pratley snel bezorgen

Zorg dat je een buitenlander inhuurt als je volgende ceo, riepen gefrustreerde Unilever-aandeelhouders toen huidige baas Alan Jope afgelopen september aankondigde dat hij zou vertrekken.

Het gevoel dat de Dove-to-Marmite-titan een kick nodig heeft die alleen een nieuwkomer kan geven, is overweldigend sinds het ongeluk van Unilever een jaar geleden toen het probeerde de divisie consumentenproducten van GlaxoSmithKline te kopen, nu opgesplitst in Haleon. Aan deze waanzin werd een einde gemaakt toen de eigen aandeelhouders van de groep in opstand kwamen, met het argument dat Unilever de bedrijven die het al bezit, moet repareren voordat duizelingwekkende aankopen van meer dan £ 50 miljard worden geprobeerd.

Unilever was slechts half verplicht op het externe front. Na het uitvoeren van wat hij omschrijft als “een uitgebreid wereldwijd zoekproces”, besloot hij dat de beste kandidaat in zijn eigen bestuurskamer was gevonden. Hein Schumacher, directeur van een Nederlandse zuivelcoöperatie, is een van de non-executive directors.

De nieuwe topman van Unilever, Hein Schumacher.
Hé Schumacher. Foto: Unilever/FrieslandCampina/Reuters

Schumacher, 51, kreeg pas afgelopen oktober het niet-uitvoerende optreden, dus hij is niet besmet door de “bijna-doodervaring”, zoals fondsmanager Terry Smith het GSK-debacle beschreef. Als een coöperatieve Nederlandse melkboer een onwaarschijnlijke datum lijkt voor een beurskolos van £ 100 miljard, is zijn huidige winkel, Royal FrieslandCampina, groter dan je zou denken met een jaarlijkse omzet van 11 miljard euro (£ 9,6 miljard), vestigingen in 34 landen en 23.000 werkgevers. Misschien is de meest relevante ervaring van Schumacher echter een lange eerdere periode in de barre omgeving van Heinz.

Het lijkt dus op een klassieke fudge: een externe aanwerving maar met nauwe banden met het bedrijf (Schumacher begon zijn carrière ook bij Unilever). Er is voor elk wat wils. Beleggers die hunkeren naar een grote rode naam met tanden en klauwen zullen gerustgesteld zijn dat Nelson Peltz, de bestuursactivist van Unilever die geen idee heeft van een kat, de nominatie enthousiast heeft gesteund. Ondertussen konden de Nederlandse gevoeligheden, die op zijn kop stonden toen Unilever gedwongen werd zich te verenigen in Londen in plaats van Rotterdam, worden gladgestreken door de aanblik van een nieuwe lokale manager.

Schumacher doet er goed aan het verhaal te negeren. De huidige stand van zaken is dat chagrijnige aandeelhouders fundamenteel gelijk hebben dat Unilever achterloopt op het tempo van Procter & Gamble en Nestlé. De doelstelling van 20% operationele marge – vastgesteld als reactie op het mislukte bod van Kraft Heinz in 2017 – werd verlaten lang voordat de pandemie toesloeg, en de inflatie compliceerde het plaatje. Vorig jaar behaalde Unilever 16,6% – zeer goed in de meeste sectoren, maar zijn directe rivalen doen het beter in snel bewegende merkartikelen.

Jope heeft sindsdien een van die enorme interne reorganisaties gelanceerd waarin Unilever lijkt te zijn gespecialiseerd. Om eerlijk te zijn, kan de herstructurering in vijf divisies een verbetering zijn en er is geen duidelijke kater van de GSK-kaping. Maar het zal meer dan een paar fatsoenlijke kwartalen kosten om de indruk van een slapende reus van zich af te schudden.

Er is waarschijnlijk geen kans dat Schumacher de duurzaamheidsethiek zal afzwakken die Smith graag belachelijk maakt als ‘nuttige mayonaise’. Die zou er ook niet moeten zijn: dat krijg je altijd van Unilever. De klacht zou eigenlijk moeten gaan over het onvermogen om “waarden” om te zetten in snellere groei.

Smiths andere recente kritiek had echter betrekking op het geld. Hoe komt het dat Unilever $ 1 miljard (£ 800 miljoen) kan uitgeven aan Dollar Shave Club in 2016 en € 2,3 miljard aan een huidverzorgingsbedrijf genaamd Carver Korea in 2019 en nauwelijks hun latere prestaties vermeldt? Zoals Smith al zei, het is waarschijnlijk niet zo dat deze operaties in gênante aantallen uitdraaien. Meer nauwkeurigheid en openbaarmaking zijn zeker nodig.

Schumacher zou ook iedereen – werknemers en investeerders – een plezier doen door in een vroeg stadium te zeggen of hij getrouwd is met het voedingsbedrijf dat Jope bereid was te verkopen om de deal met GSK rond te krijgen. De luie veronderstelling is dat een baas met een zuivelachtergrond van eten moet houden, vooral van ijs – maar dat hoeft niet het geval te zijn. Het idee van splitsing blijft de stad fascineren. Er is duidelijkheid nodig.

Maar in wezen is de taak eenvoudig. Dit is operationeel uitvoeringswerk. Unilever heeft een prachtige verzameling goed belegde merken met uitstekende marktposities over de hele wereld, maar de koers van het aandeel suggereert onbenut potentieel – iets wat het bedrijf min of meer toegeeft. Schumacher keek vier maanden naar binnen en heeft er nu nog zes voordat hij het overnam. De melkboer moet komen met een snel leveringsplan.

FREE PSN CODES 2023 GENERATOR GIFT CARD CORNER
45 FREE PSN CODES PLAYSTATION STORE CODES FOLLOWCHAIN
FREE PSN CODE GENERATOR PLAYSTATION FREE GIFT CARD GENERATOR
PLAYSTATION STORE GIFT CARD 10 GAMESTOP
FREE PSN CODE GENERATOR 2023 FREE 100 GIFT CARD CODES
PLAYSTATION STORE CODE 10 SONY REWARDS
FREE PSN GIFT CARD CODE HERE FREE PSN GIFTCARD CODE INSTAGRAM
FREE PSN GIFT CARD CODE HERE FREE PSN GIFTCARD CODE INSTAGRAM
GET NOW PSN GIFT CARD GENERATOR 2022 UPDATE NEW WORKING
BUY PSN GIFT CARDS CHEAP PLAYSTATION GIFT CARD CODES ENEBA

No comments

Powered by Blogger.