Jeff Bezos wordt gelanceerd in de ruimte, met als doel de ambities van zijn raketbedrijf nieuw leven in te blazen
Jeff Bezos voor het New Shepard-systeem van Blue Origin tijdens het Space Symposium in Colorado Springs, Colorado op 5 april 2017. Jeff Bezos, de rijkste mens in het universum, die zich vastbindt in een capsule gebouwd door zijn bedrijfsraket, Blue Origin, en schiet meer dan 100 kilometer boven West-Texas; Afbeelding: Nick Cote/The New York Times
VAN HORN, Texas – Jeff Bezos, de rijkste man ter wereld, vloog dinsdag de ruimte in. Het was een kort uitstapje – meer dan 100 kilometer de lucht in vliegend boven West-Texas – in een ruimtevaartuig gebouwd door Bezos’ raketbedrijf Blue Origin. Terwijl Bezos vorige week in de ruimte werd verslagen door Richard Branson, de Britse ondernemer die in een raketvliegtuig van zijn bedrijf Virgin Galactic, zien sommige analisten Blue Origin, meer dan 20 jaar geleden opgericht door Bezos, als een grotere concurrent in de toekomstige ruimtevaarteconomie. Het bedrijf heeft ambities die veel verder gaan dan korte vluchten voor ruimtetoeristen, en wordt gesteund door de ondernemer die van Amazon een economische grootmacht heeft gemaakt. Lori Garver, die tijdens de regering-Obama NASA’s plaatsvervangend administrateur was, zei dat Bezos “een grote langetermijnvisie voor meerdere generaties heeft. Ze voegde eraan toe dat haar intentie voor Blue Origin is om “te strijden om nog grotere belangen.” de groeiende ruimtevaartbusiness. In 2017 kondigde Bezos aan dat hij voor $ 1 miljard aan Amazon-aandelen per jaar zou verkopen om het ruimtevaartbedrijf te financieren, en Blue Origin heeft al een reeks commerciële kansen nagestreefd, zoals het binnenhalen van contracten voor een maan lander voor NASA-astronauten en het lanceren van satellieten voor het ministerie van Defensie op grote herbruikbare raketten.In de afgelopen jaren, voordat hij aftrad als CEO van Amazon, besteedde Bezos doorgaans een dag per week – meestal woensdag – aan Blue Origin. Het feit dat Bezos voor de ruimtevaart van dinsdag in de capsule zat, maakt duidelijk dat hij ruimtevlucht bovenaan zijn uitgavenlijstje zet.“De enige manier die ik zie om zoveel financiële middelen in te zetten, is door mijn Amazon-inkomsten om te zetten in ruimtevaart”, zei hij een paar jaar geleden en noemde zijn investering een vorm van filantropie.Bezos beschreef een visie voor de toekomst van de mensheid die wordt beïnvloed door de voorstellen van Gerard K. O’Neill, een natuurkundige uit Princeton. In de jaren zeventig stelde O’Neill gigantische cilindervormige ruimtekolonies voor die, in voldoende aantallen, veel meer mensen en industrieën zouden kunnen ondersteunen dan op aarde mogelijk is.Een schermopname van de live videostream van Blue Origin toont van links naar rechts Oliver Daemen, Jeff Bezos en Wally Funk die op dinsdag 20 juli 2021 uit de crew pod bij Van Horn, Texas, stappen. Bezos, de oprichter van Amazon, en drie anderen stegen dinsdagochtend op in een ruimtevaartuig gebouwd door zijn raketbedrijf, Blue Origin; Afbeelding: Blue Origin via The New York Times“Het zonnestelsel kan gemakkelijk een biljoen mensen ondersteunen”, zei Bezos. “Als we een biljoen mensen hadden, zouden we duizend Einsteins en duizend Mozarts hebben en vrijwel onbeperkte bronnen en zonne-energie.” Elon Musk, de oprichter van SpaceX, concentreerde zich daarentegen op het idee om zich op Mars te vestigen. Naar Mars reizen is een gemakkelijkere taak dan het bouwen van een van de kolonies van O’Neill, maar het zou een enorme onderneming zijn om koude, luchtloze Mars de thuisbasis te maken van de menselijke beschaving.En ondanks de succesvolle vlucht van dinsdag heeft Blue Origin nog veel vooruitgang te boeken. Om het door Bezos beschreven effect op de toekomst van de mensheid te hebben, heeft Blue Origin veel meer nodig dan het kleine New Shepard-voertuig dat Bezos en drie andere passagiers dinsdag naar de verre uithoeken van de ruimte brachten. reizen, is het pas in de afgelopen decennia dat particuliere ondernemingen zijn begonnen commerciële kansen te creëren voor toeristische ruimtevluchten. .SpaceX is al een moloch in de ruimtevaartsector. Het vliegt regelmatig NASA-astronauten en vracht naar het internationale ruimtestation ISS, het heeft al meer dan 1.500 satellieten in zijn Starlink-constellatie ingezet om overal internet te bieden, en het ontwikkelt een gigantische raket genaamd Starship voor missies naar Mars en elders. De aankomende projecten van Blue Origin, althans in de nabije toekomst, lijken niet klaar om de ruimtevaartindustrie op te schudden zoals SpaceX dat heeft gedaan. ver, en pogingen om grote overheidscontracten binnen te halen, zoals het lanceren van satellieten van het ministerie van Defensie, zijn tot nu toe zinloos geweest. Een maanlander waarvan Blue Origin hoopt dat NASA ze ooit zal gebruiken om astronauten te vervoeren, is niet geselecteerd, althans voorlopig, omdat NASA zei dat het maar geld heeft voor één ontwerp: dat van SpaceX. De mascotte van Blue Origin is de schildpad. Net als in de fabel “The Tortoise and the Hare”, misschien met consistente, consistente inspanning, kan Blue Origin Garver herinneren aan Bezos die naar Washington reisde om haar en de NASA-beheerder te ontmoeten. , Charles Bolden. In die tijd was Blue Origin een raadsel.’We waren heel blij om over zijn plan te horen’, zei ze. “Het was: ‘Ik ben hier omdat ik investeer in een ruimtevaartonderneming. Ik ben bereid veel te investeren voor de lange termijn. En mijn doelen zijn erg afgestemd op NASA. Dus als ik op welke manier dan ook kan helpen , laten we samenwerken.” “Blue Origin werkte aan een capsule die astronauten naar het internationale ruimtestation ISS kon vervoeren, en won een bescheiden ontwikkelingscontract van $ 25,6 miljoen van NASA. Maar het werk aan dit voertuig werd stopgezet en Blue Origin stopte met concurreren voor contracten die uiteindelijk werden gegund aan Boeing en SpaceX.“Langzaam en gestaag was langzamer dan iedereen had gehoopt”, zei Garver.Maar vergelijkingen met de buitengewone successen van SpaceX zijn enigszins oneerlijk, zei ze.”We zijn op dit moment echt verwend door SpaceX”, zei Garver.Ook al moet Blue Origin zijn verheven visie nog waarmaken, meer bedrijven zullen meer concurrentie betekenen. “Ik ben niet zo teleurgesteld als sommige mensen alleen,” zei Garver. “Ik heb het gevoel dat ze er zullen komen. We hebben concurrentie nodig.”Ook Laura Seward Forczyk, oprichter van aerospace consultancy Astralytical, was positief. “Hoewel hun vooruitgang traag is, hebben ze geen grote mislukkingen gehad die voor mij aangeven dat ze risico lopen”, zei ze. “Blue Origin vindt nog steeds zijn weg.” Terwijl Blue Origin wacht op het pad dat Bezos zal inslaan, was de vlucht van dinsdag een mijlpaal, de eerste vlucht van het bedrijf om mensen de ruimte in te brengen, zelfs als deze niet in een baan om de aarde kwam. Om 8:11 uur centrale tijd stegen de dikke raket en capsule, genaamd New Shepard naar Alan Shepard, de eerste Amerikaan in de ruimte, op vanaf de lanceerplaats van het bedrijf in Van Horn, een dunne stroom van vuur en uitlaatgassen van de raketmotor. In de afgelopen zes jaar heeft Blue Origin 15 succesvolle testvluchten voltooid zonder dat er iemand aan boord was, en ingenieurs vonden dat de onbemande New Shepard eindelijk klaar was voor passagiers, inclusief hun baas. De andere drie passagiers waren de broer van Bezos, Mark; Oliver Daemen, een Nederlandse student die de eerste betalende passagier van Blue Origin was; en Mary Wallace Funk, een piloot die in de jaren zestig deel uitmaakte van een groep vrouwen die aan dezelfde strenge criteria voldeden voor het selecteren van astronauten in dienst van NASA, maar die tot dinsdag nooit de kans hadden gehad om aan boord van een raket te gaan. persoon om de ruimte in te gaan. Met 82 was Funk, die zichzelf Wally noemt, de oudste. “Ik wil je bedanken, schat,” zei Funk tegen Jeff Bezos op een persconferentie. “Ik heb lang gewacht.”Nadat de booster zijn drijfgas had uitgeput, scheidde de capsule zich van de raket op een hoogte van ongeveer 47 mijl. De twee stukken bleven stijgen tot 66,5 mijl, waarbij ze de grens van 62 mijl passeerden, vaak beschouwd als het begin van de ruimte.Passagiers maakten hun gespen los en zweefden rond de capsule, salto’s maken en pingpongballen en Skittles-snoepjes gooien gedurende ongeveer vier minuten vrije val.De booster landde verticaal nabij de lanceerplaats, vergelijkbaar met de rivaliserende herbruikbare Falcon 9-raket van SpaceX. De capsule daalde vervolgens onder parachutes af tot hij zachtjes neerdaalde in een stofwolk.Tien minuten en 10 seconden na de lancering was het voorbij. Minuten later kwamen de vier opgewonden uit de capsule, begroet door knuffels van vrienden en familie. Blue Origin weigerde te zeggen hoeveel vroege klanten betalen of hoeveel zich hebben aangemeld. Bezos zei echter: “We naderen al $ 100 miljoen aan particuliere verkopen. En de vraag is heel, heel sterk.”Naast de hoge kosten van kaartjes om op New Shepard te rijden, vestigde Bezos ook de aandacht op de enorme rijkdom waarover hij beschikte toen hij uitlegde hoe het voor hem mogelijk was om Blue Origin in de eerste plaats te financieren.“Ik wil ook elke Amazon-medewerker en elke Amazon-klant bedanken”, zei Bezos tijdens een persconferentie na de overval, “omdat je voor dit alles hebt betaald.” Deze opmerking lokte een aantal afwijzende reacties uit van critici. Misschien om aanvallen af te weren van degenen die zeggen dat hij zijn rijkdom alleen gebruikt om afleiding voor de rijken te creëren, kondigde Bezos aan dat hij een onderscheiding heeft ingesteld voor personen die volgens hem een voorbeeld zijn van zowel beleefdheid als moed. Van Jones, politiek commentator bij CNN, en José Andrés, chef-kok en restauranthouder, zullen worden gedoneerd aan door elke ontvanger gekozen goede doelen Wat de toekomst van Blue Origin ook moge zijn, Bezos bleef dinsdag tevreden. Zou hij nog een reis maken? “Hoe snel kun jij dit ding tanken?” Laten we gaan.”
Bekijk onze feestelijke aanbiedingen tot Rs. 1000/- korting op de websiteprijs voor abonnementen + cadeaubon ter waarde van Rs 500/- van Eatbetterco.com. Klik hier voor meer informatie.
©2019 New York Times Nieuwsdienst
watch when you finish saving the world online 3166
watch when you finish saving the world online 3262
watch when you finish saving the world online 3295
watch when you finish saving the world online 3304
watch when you finish saving the world online 3368
watch when you finish saving the world online 3499
watch when you finish saving the world online 3499
watch when you finish saving the world online 3600
watch when you finish saving the world online 3602
watch when you finish saving the world online 3602
watch when you finish saving the world online 3602
watch when you finish saving the world online 3602
watch when you finish saving the world online 3618
watch when you finish saving the world online 3778
watch when you finish saving the world online 3855
watch when you finish saving the world online 3855
watch when you finish saving the world online 3901
watch when you finish saving the world online 3937
watch when you finish saving the world online 3937
watch when you finish saving the world online 3937
watch when you finish saving the world online 3937
watch when you finish saving the world online 3980
watch when you finish saving the world online 3990
watch when you finish saving the world online 3999
watch when you finish saving the world online 4255
watch when you finish saving the world online 4322
watch when you finish saving the world online 4322
watch when you finish saving the world online 4335
watch when you finish saving the world online 4335
watch when you finish saving the world online 4335
No comments